Friday 3 October 2014

Subsidi

Subsidi adalah salah satu bentuk bantuan daripada pihak kerajaan kepada rakyat. Tujuan utama sabsidi kerajaan adalah untuk mengawal barangan dan menstabilkan ekonomi negara. Subsidi terhadap sesuatu barangan adalah hak kerajaan untuk menentukannya, menambah dan mengurangkannya. Saban tahun kerajaan membelanjakan peruntukan yang amat banyak untuk menampung kos subsidi. Keadaan ini amat tidak baik untuk kerajaan. Ditambah dengan beban hutang yang sedia-ada, punca dan had pembelanjaan kerajaan amat terhad. Cabaran semakin hari semakin mencabar dan terus mencabar. Setiap kali bajet negara akan diumumkan, berita pengurangan subsidi akan dikeluarkan...makna harga barangan akan naik. 

Pihak kerajaan mengatakan bahawa struktur subsidi sekarang menyimpang daripada tujuannya. Hanya orang yang kaya sahaja yang banyak menikmati subsidi sekarang ini. Penstukturan semula subsidi akan dilaksanakan. Langkah rasionalisasi sedang dicanang. Semoga apa yang dirancang oleh pihak kerajaan akan dapat dilaksanakan dengan jayanya. Tidak membazir dan menambah lagi hutang negara. Kerajaan yang sedia ada disarankan untuk melaksanakan urus tadbir yang lebih baik, cekap, amanah serta jujur dalam banyak hal. 

Masyarakat belia yang baru sahaja "pelajari" hidup ini berharap, dengan pengurangan subsidi minyak dapat membantu kerajaan merangka dan melaksanakan projek-projek negara yang dapat membantu kembali golongan ini. Jangan peruntukan itu "hilang" tanpa bekas dan kesan. 


.

No comments:

Post a Comment