Thursday 9 October 2014

Bersama Belia Membangun Negara



Umum ketahui bahwa pemuda sesebuah bangsa amat penting bagi sesebuah negara. Meraka menjadi tulang belakang pada negara baik dari ekonomi, tenaga kerja, kepakaran dan potensi kepimpinan pada masa hadapan. Belia yang berumur 15 sehingga 40 tahun merupakan golongan yang amat penting dibangunkan potensi dan peluang mereka untuk maju. Mereka perlu dibawa bersama dalam arus kemajuan dan ketemadunan sesebuah negara. 

                                                         Jadual 1

Jadual 1 merupakan taburan jumlah belia yang berada di negara kita yang telah dikeluarkan oleh Jabatan Perangkaan Malaysia pada 2010. Jumlah belia yang berumur dari 15-40 tahun adalah 12.8 juta orang. Jumlah ini mewakili 45 % dari penduduk Malaysia yang berjumlah 28 juta orang.  Manakala Jadual 2 memaparkan kumpulan belia mengikut etnik iaitu Melayu, Cina, India dan Lain-Lain.

Jadual 2
Belia yang berusia 15-19 tahun dan berusia 20-24 tahun merupakan golongan belia yang tertinggi. Pada ketika ini, mereka sedang berada di alam persekolahan dan alam universiti. Pembangunan belia pada peringkat ini amat-amat penting. Mereka diibaratkan buluh yang masih muda. Seterusnya pada usia 25-29 tahun, biasanya golongan belia ini akan mula berkerja dan mendirikan rumah tangga dan mereka juga antara golongan yang teramai yang memerlukan bantuan daripada pihak-pihak yang berwajib. Dalam usia ini, sokongan keluarga, masyarakat dan pihak kerajaan amat penting dalam memastikan rumah tangga dan keluarga yang mereka pakai bina akan terjamin keutuhannya.

Jelas pada kita bahawa golongan belia tidak boleh dipandang sepi. Mereka perlu diambilkira dalam pembangunan negara bangsa ini.

Ayuh kita bersama belia membangunkan negara tercinta ini


No comments:

Post a Comment