Sunday 28 September 2014

Korban: Ayam dan Lembu


Korban bermaksud mendekatkan atau suatu amalan yang dilakukan untuk mendekatkan diri peda Tuhan Yang Maha Pencipta. Maka kita di galakan berkorban pada hari raya Aidiladha. Ya sememangnya tujuan amalan itu adalah untuk mendekatkan diri pada TUHAN Yang Esa.

Selanjutkan dalam kehidupan kita yang penuh mencabar ini, setiap kali kita dituntut untuk berkorban dalam bentuk pengorbanan. Tak kira kecil atau besar kita pengorbanan kita, pasti ada "harga" yang kita bayar.

Suka saya berikan contoh sikap kita terhadap sesuatu. Katakan kita ingin memakan burger. Ada pelbagai jenis burger, seperti burger ayam, burger daging, burger panjang dan lain-lain termasuk burger telor atau benjoo. Burger daging berasal dari seekor lembu manakala benjoo hanya hanya sebiji telor dari seekor ayam betina. Untuk menghasilkan burger daging itu, lembu seharusnya disembelih, dibuang kulitnya, kemudian di proses, di kisar dan di uli untuk menjadi daging burger. Berlainan dengan benjoo, sebiji telor dari ayam dikeluarkan, ayam itu boleh terus hidup tanpa bimbang pada nyawanya. Malah ayam boleh berikan lagi telornya.

Nah, ada beza tak diantara burger daging dan benjoo? Sudah barang tentu. Berbeza juga diantara pengorbanan lembu dan ayam itu.

Dalam banyak hal, dimanakah kita? adakah menjadi seekor ayam yang hanya berikan sebiji telor untuk burger atau seekor lembu yang mengorban nyawa semata-mata untuk burger itu.

*berkorbanlah ikut kemampuan kita, Tentu Tuhan Yang Maha Pembalas akan membalas dengan sesuatu yang jauh lebih baik

No comments:

Post a Comment