Saturday 27 September 2014

Kapal Terbang Kertas


Kapal terbang kertas


Dalam merekabentuk kapal terbang kertas, perlu kita pertimbangkan berapa perkara penting antaranya ialah berat, W kapal terbang kertas, daya tuju, daya rintangan dan daya apungan seperti yang ditunjukan didalam gambarajah diatas. Kesemua daya-daya ini perlu di optimumkan supaya, kapal kertas kita dalam beroperasi dengan terbaik. 

Biasanya dalam pertandingan merekabentuk kapal terbang kertas terdapat beberapa katagori ini termasuk masa terbang paling lama dan jarak terbang yang terpanjang. Oleh itu, rekabentuk kapal terbang ini bergantung kepada katagori yang dipertandingkan.

Oh sungguh kompleks perkara ini walaupun hanya kapal terbang kertas. Sudah tentunya perkara yang lebih kompleks dan rumit perlu dipertimbangkan jika ingin membuat kapal terbang sebenar. Sudah barangpasti, harganya juga mahal. Ya, kapal terbang sebenar boleh membawa 200-400 orang. Nyawa dan keselamatan mereka amat penting. Segala usaha perlu dilaksanakan untuk mengadakan plan kecemasan dan sebagai bagi mengatasi sebarang bahagia.

Ohhh...baru aku sedar, jika sebuah kapal terbang yang membawa 400 orang perlu diberikan perhatian bersungguh dan segala aspek perlu di utamakan. Inikan pula sebuah negeri, negara dan dunia yang berjuta-juta nyawa di dalamnya. Sudah barang tentu...usaha yang lebih serius serta lebih bersungguh-sungguh perlu diberikan. Ohhh........sungguh berat amanah ini. 

* setiap dari kita ada tanggungjawab atas Negara ini, dan kita akan di soal nanti

No comments:

Post a Comment