Sunday 28 September 2014

Hati Kecil

Tersebutlah kisah pada zaman dahulu dimana sihir amat berkuasa. Dapat menukar semua benda yang dikehendaki. Maka termahsor lah cerita seekor tikus yang kecil diduduk celah lubang sebuah rumah. Tuan rumah itu telah membela seekor kucing jantan yang garang bagi menangkap semua tikus-tikus. Justeru itu semua tikus hidup dalam ketakutan. Sukar mereka ingin mencari makan, pasti kucing jantan itu akan mengejar dan menangkap mereka. Keadaan ini berlarut sehingga berlalu beberapa masa.

       Maka terdengarlah akan tikus kisah seorang ahli sihir yang mahsor akan kehebatannya. Lalu dia akan menunaikan permintaan yang dipinta. Maka tikus ini yang hidup dalam ketakutan pun keluar mendapatkan si tukang sihir berkenaan. Ketika itu, si kucing jantan yang garang itu sedang tidur nyeyak kekeyangan setelah makan hidang istimewa, tikus. Tikus pun keluar dengan senyap-senyap ke rumah ahli sihir berkenaan.
      Sampai sahaja di rumah ahli sihir itu, kelihatan ramai sungguh orang. Maka tikus merasa amat kerdil dikalangan mereka. Nanum, ahli sihir nampak kelibat si tikus itu. Lalu si ahli sihir itu pun memanggil si tikus itu. Dia berkata " Duhai tikus, mari ke mari, aku lihat engkau dalam duka lara dan ketakutan". Mendengar panggilan itu, si tikus pun bergegas menuju ke ahli sihir itu. Lalu diceritakan semua masalahnya kepada ahli sihir itu. Dengan itu, ahli sihir bertanyakan, apa permintaan kamu. Maka tikus pun berkata, aku ingin menjadi seekor kucing yang besar supaya dapat sikucing jantan itu tidak menggangunya lagi. Lalu ahli sihir pun menukar si tikus itu kepada kucing jantan yang besar.
      Setelah itu, si tikus dengan bentuk wajah kucing pun pulang ke rumah, lalu dilihat akan kucing jantan itu, maka gerun akan dia terhadap tikus berwajah kucing itu, maka tiada gangguan lagi terhadap tikus itu. Maka tikus hidap dengan aman dapat mencari makanan dalam rumah. Maka tikus berwajah kucing itu berasa bosan berada dalam rumah, dia ingin merasai hidup di luar rumah. Lalu dia pun keluar dengan wajah bangga diri. Ketika dia berjalan luar rumah, datang seekor anjing yang lagi besar daripadanya lalu menyalak dengan kuat dan mengejarnya. Lalu dia pun masuk ke rumah lintang pukang. Kejadian itu terus berulang buat beberapa kali dan amat mengusarkan si tikus berwajah kucing itu.
      Lalu si tikus itu pun berjumpa semula dengan ahli sihir itu dan menceritakan perkara itu, Dan dengan itu si tikus itu pun meminta agar dirinya ditukarkan menjadi anjing besar. Dan ahli berpesan selepas ini tiada lagi permintaan, setiap orang hanya boleh meminta dua kali sahaja. Dengan itu,tikus kini pulang dengan wajah baru, berwajah anjing yang besar. Maka semua anjing takut padanya. Dia dapat keluar dan mencari makan dengan mudah. Selang beberapa hari kemudian, ada beberapa anak anak muda nakal, dia kejar semua anjing, dibaling batu dan kayu serta dipukul semua anjing-anjing. Ini gara-gara ada seekor anjing yang telah menggangu mereka lalu sebagai balasan, semua anjing harus terima padah. Keadaan ini amat-amat berbahaya. Lalu si tikus berwajah anjing itu pun mendapatkan ahli sihir itu, dimintanya ditukarkan menjadi manusia. Lalu dijawab akan ahli sihir itu, tiada lagi permintaan selepas permintaan yang kedua. Lalu si tikus itu amat sedih. 
     Dalam kesedihan tikus itu, lalu ahli sihir pun berkata memberikan nasihat..."Tiada guna aku menukar rupa bentuk fizikal kamu jika hati kamu masih hati tikus, hati kecil dan penakut serta suka mencari jalan mudah"


*Moral of the story...kekuatan sebenar bukan terletak pada fizik tetapi pada hati


No comments:

Post a Comment